• Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • +36-30/9-631-635
Az Élet ragyogva és könnyedén árad felém.Természetes Gyógymódok - DZ

A JÓGA ELŐNYÖS HATÁSAI A DEPRESSZIÓ KEZELÉSÉBEN

A jóga több ezer éves bölcseleti és gyakorlati rendszerek összessége, mely egyik céljának – más vé- lekedések szerint melléktermékének – tekinthetjük az egyén fizikai, mentális, szociális, emocionális és spirituális dimenziónak egyensúlyba rendezését, ezek egészségének elérését. Bár manapság a köztudatban főleg, mint pusztán testi jellegű gyakorlatok szerepelnek, mi sem állhatna távolabb a valóságtól, hiszen a jóga gyakorlati praxisának éppolyan jelentőségteljes és kidolgozott tagja a prána (egyetemes életenergia) szabályozása légzés által (pránajáma), a koncentráció, a meditáció, a mantragyakorlás, stb., mint az ászanák gyakorlása.

A depresszió egy olyan több altípussal rendelkező és különböző súlyossági fokokkal jellemezhető pszichiátriai tünetegyüttes, melynek egyik fő jellemzője a melankólia, elesettség, és járhat súlycsökkenéssel, insomniával, fáradtsággal, nyugtalansággal, az érdeklődés csökkenésével, stb. A WHO 2012-es nyilatkozata szerint 2020-ra a depressziós zavarok fogják jelenteni a legnagyobb betegségterhet {1} , ezért manapság kiemelkedő fontossággal bír a depresszió élettani és pszichés lefolyásának, prevenciójának és kezelésének kutatása.

Számos tanulmány bizonyítja a krónikus stressz és a rossz egészség, gyenge immunrendszer közötti kapcsolatot, beleértve a szív- és érrendszeri, illetve különböző civilizációs betegségek magasabb kockázati tényezőit {2} . A krónikus stressz depressziót okozó hatása szintén köztudott; megváltozott hormonszintekkel (magas kortizol- és alacsony szerotoninszint), illetve az agyi neurotranszmitterek csökkent jelenlété- vel jár. Ilyen a boldogsághormonnak is nevezett dopamin, mely egy kulcsfontosságú neurotranszmitter számos élettani funkciót tekintve, beleértve a hangulatszabályozást, agyi jutalmazási rendszert is (így a modern nyugati orvoslás gyógyszerei is gyakorta a dopaminreceptorokat célozzák meg a depresszió gyó- gyításának érdekében) {3} . A krónikus stressz és a depresszió közötti kapcsolat szintén kutatott témakörnek számít.

A különböző civilizációs megbetegedések hátterében sejthető krónikus stressz – és a depresszió – biológiai és pszichés vonatkozásainak keresésében tett eredmények igen terjedelmesek, ezek prevenciójá- ban és kezelésében a jóga különböző ágainak gyakorlatai pedig döntően bizonyítottak.

A jóga gyakorlatai a nyugati orvoslás módszereivel mérve és a személyes beszámolók alapján egyaránt egyértelműen javítja az egyén egészségét, hangulatát, közérzetét, a depresszió egyik fő okaként tárgyalt pszichés és oxidatív stresszt szintjén redukálja. Erre közvetlen kutatási eredmények is rávilágítottak: egy 96 várandós kismamát vizsgáló randomizált kontrollcsoportos kísérletben az integrált jógát gyakorló kismamák a 20 hetes program után a depresszió és idegesség felmérésre szolgáló kérdőívre (HADS) adott válaszai alapján több, mint 30%-al csökkent a depresszió szintje, szemben a csupán szülés előtti tornát végző kontrollcsoport 3.57%-os növekedésével {4} . Egy másik, 2015-ös, húsz rákos nőt vizsgáló tanulmány egyértelműen kimutatta a jóga (ászanák, légzőgyakorlatok, relaxáció, meditáció) előnyös hatását a depresszióra és a fáradtságra, életminőségre vonatkozóan {5}.

A telomeráz felfedezéséért Nobel-díjjal elismert Elizabeth H. Blackburn, és mtsai. rámutattak, hogy a – depresszióban is jellemző – észlelt pszichés stressz gyorsítja a sejtek öregedését, mely a telomer rövidségével és a telomeráz enzim működési aktivitásának csökkenésével hozható kapcsolatba6 . A telomeráz enzim a sejtek osztódása után kiegészíti a csonkolódott telomer részt, így ezen enzim aktivitá- sának alábbhagyása az osztódás után rövidebb telomert eredményez, mely az embereknél a növekedő celluláris diszfunkció miatt egy előrejelző marker az öregedéssel járó és civilizációs betegségek kialakulásának kockázatát (pl.: rák, kardiovaszkuláris betegségek) és a korai halálozást tekintve. 

Mára bizonyított, hogy az érzékelt krónikus pszichés stressz szoros kapcsolatot képez a sejtszintű oxidatív stressz magasabb szintjével (melyet pedig neurovegetatív [pl. Alzheimer-, Parkinson-kór], és kardiovaszkuláris betegséggel is összefüggésbe hoztak {7} ), és az alacsonyabb telomeráz aktivitással. Egy metaanalízis szerint az oxidatív stressz nagyobb mértékben van jelen depresszióban {8} . Láthatjuk tehát, hogy a depresszió egyik fő okaként említett krónikus pszichés stressz komplex élettani folyamatokat indukál, melyek kezelésében a jóga pozitív hatásait fogjuk vizsgálni a továbbiakban.

A jóga körébe tartozó speciális légzőgyakorlatok sikeresen csökkentik a stressz, az idegesség és depresszió tüneteit. Egy nyolc hetes asana-központú (hatha jóga) program végén a résztvevők 83%-a nyilatkozott úgy, hogy szerintük a gyakorlások csökkentették a stresszt és a szorongást, illetve fokozták a benső nyugalmat és az alvás minőségét is (21%) {9} .

Az első, 2011-es olyan tanulmány következtetése, mely összekapcsolta a meditációt és a pozitív pszichológiai változásokat a telomeráz aktivitással nem más, mint hogy az általuk vizsgált körülmények között (három hónapig napi hat óra meditációs praxis és kiegészítő gyakorlatok) a gyakorlók által érzékelt kontroll nőtt, a szubjektív distressz mértéke pedig csökkent, és a telomeráz aktivitása magasabb lett, megnövelve így a telomer hosszát és az immunsejtek élettartamát {10} . Így kijelenthető, hogy az életmód, a jógá- ban központi szerepet játszó meditáció, a külső pszichés stressz és a telomer láthatóan kapcsolatot mutat. A meditáció telomerekre és a stresszre gyakorolt kedvező hatása már bizonyított {11} .

 Az állati sejtek stresszválaszát hormonhatás is kiválthatja {12}, így érdemes megvizsgálni a jógameditá- ció hormonális hatásait az emberre nézve is. A meditációs praxis által is fokozottabban termelődő melatonin egy erős antioxidánsként ismert, amely védi a nukleáris DNS-t az oxidatív károsodástól {13} . Az antioxidáns hatással bíró melatonin oxidatív stressz szintjét csökkentő és a telomeráz aktivitását növelő hatása lehet (egy patkányokon végzett kísérlet eredményei szerint a magasabb melatonin szint jelentősen növeli telomeráz aktivitást {14} , ezt további embereken végzett kutatások is felvetették {15}), hiszen a hatha jóga és a meditáció különböző formái bizonyítottan növelik az endogén melatonin szekréciót (pl. Jing-zuo, azaz kínai csendes ülő meditáció {16} , Transzcendentális Meditáció {17}, hatha jóga és Omkar meditáció {18}). A meditáció egy igen népszerű metódusával kapcsolatos két csoportra osztott, négy hónapig tartó vizsgálat eredményei szerint az ún. stresszhormonnak is nevezett kortizol szintje és a stresszes periódusok átlag kortizol szintje szignifikánsan alacsonyabb volt a meditáló csoportban a vizsgálat után, illetve a szervezet stresszorokra történő kortizol reakciója is javult {19} . Ennek magyarázata nem lehet más, mint hogy a meditáció alatt delta agyhullám dominancia esetében (hosszú és rövid távon is) kisebb kortizol illetve nagyobb melatonin szintet lehet mérni.

Számos közvetlen és közvetett bizonyítékot olvashattunk a jóga különböző módszereinek a testi és lelki egészségre gyakorolt hatásaira vonatkozóan, különös tekintettel a depresszióra, melyekkel kapcsolatban kijelenthetjük, hogy a jóga hatása a depresszióra egyértelműen előnyös. 

Jakab Ákos Eger, 2017.06.16

 HIVATKOZÁSJEGYZÉK

  1. Michel T. M., Pülschen, D., Thome, J., 2012. The role of oxidative stress in depressive disorders. Curr Pharm Des.18(36), pp.5890-9.
  2. Epel, E.S., Blackburn, E.H., Lin, J., Dhabhar, F.S., Adler, N.E., Morrow, J.D., Cawthon, R.M., 2004. Accelerated telomere shortening in response to life stress. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A., 101(49), pp.17312-17315
  3. Moriam, Moriam and Sobhani, 2017. Epigenetic Effect of Chronic Stress on Dopamine Signaling and Depression. Genet Epigenet, 5, pp.11-6.
  4. Satyapriya, M. et al., 2013. Effect of integrated yoga on anxiety, depression & well being in normal pregnancy. Complement Ther Clin Pract. 19(4), pp.230-6
  5. Yagli, N. V., Ulger, O., 2015. The effects of yoga on the quality of life and depression in elderly breast cancer patients. Complement Ther Clin Pract, 21(1), pp.7-10.
  6. Epel, E.S., Lin J., Wilhelm, F.H., Wolkowitz, O.M., Cawthon, R., Adler, N.E., Dolbier, C., Mendes, W.B., Blackburn, E.H., 2006. Cell aging in relation to stress arousal and cardiovascular disease risk factors. Psychoneuroendocrinology, 31(3), pp.277–287
  7. Dasgupta, A., Klein, K., Antioxidants in Food, Vitamins and Supplements, 2014. Elsevier, pp.185–207
  8. Black, N. C. et al., 2015. Is depression associated with increased oxidative stress? A systematic review and meta-analysis. Psychoneuroendocrinology, 51, pp.164–175
  9. Alexander, G. K., Innes, K. E., Selfe, T. K., Brown, C. J., 2013. "More than I expected": Perceived benefits of yoga practice among older adults at risk for cardiovascular disease. Complementary Therapies in Medicine. 21(1), pp.14–28.
  10. Jacobs, T.L., Epel, E.S., Lin J., Blackburn, E.H., Wolkowitz, O.M., Bridwell, D.A., Zanesco, A.P., Aichele, S.R., Sahdra, B.K., MacLean, K.A., King, B.G., Shaver, P.R., Rosenberg, E.L., Ferrer, E., Wallace, B.A., Saron, C.D., 2011. Intensive
    meditation training, immune cell telomerase activity, and psychological mediators. Psychoneuroendocrinology, 36(5), pp.664–681
  11. Srivastavaa, M., Talukdarb, U., Lahanb, V., 2011. Meditation for the management of adjustment disorder anxiety and depression. Complementary Therapies in Clinical Practice, 17(4), pp.241–245
  12. Csermely, P., Stresszfehérjék, 2000. Budapest: Vince Kiadó
  13. Acuna, C.D., Escames, G., Carazo, A., Leon, J., Khaldy, H., Reiter, R.J., 2002. Melatonin, mitochondrial homeostasis and mitochondrial-related diseases. Current Topics in Medicinal Chemistry, 2(2), pp.133–151
  14. Akbulut, K. G., Gonul, B., Akbulut H., 2009. The role of melatonin on gastric mucosal cell proliferation and telomerase activity in ageing. Journal of Pineal Research, 47(4), pp.308-312.
  15. Rastmanesh, R., 2011. Potential of melatonin to treat or prevent age-related macular degeneration through stimulation of telomerase activity. Medical Hypotheses, 76(1), pp.79-82
  16. Liou, C. H., Hsieh, C. W., Hsieh, C. H., Chen, D. Y., Wang, C. H., Chen, J. H, Lee, S. C., 2010. Detection of nighttime melatonin level in Chinese Original Quiet Sitting. Journal of the Formosan Medical Association, 109(10), pp.694-701
  17. Tooley, G. A., Armstrong, S .M., Norman, T .R., Sali A., 2000. Acute increases in night-time plasma melatonin levels following a period of meditation. Biological Psychology, 53(1), pp.69-78
  18. Harinath, K., Malhotra, A.S., Pal, K., Prasad, R., Kumar, R., Kain, T.C., Rai, L., Sawhney, R.C., 2004. Effects of Hatha yoga and Omkar meditation on cardiorespiratory performance, psychologic profile, and melatonin secretion. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. 10(2), pp.261-268
  19. MacLean, C. R. K., Walton, K. G., Wenneberg, S. R., Levitsky D. K., Mandarino, J. P., Waziri, R., Hillis, S. L., Schneider, R. H., 1997. Effects of the transcendental meditation program on adaptive mechanisms: changes in hormone levels and responses to stress after 4 months of practice. Psychoneuroendocrinology, 22(4), pp.277-295

 

Oldal Statisztika

Látogatók
5
Cikkek
439
Cikkmegtekintések találatai
1914644

Utolsó Frissítés


2018. április 04. szerda 12:33

Hírlevél


Iratkozzon fel Ön is Hírlevelünkre, hogy megkaphassa a legfrissebb információkat.

A feliratkozást meg kell erősíteni a kiküldött aktiváló linkkel!

Természetes Gyógymódok - Daróczi Zoltán honlapja is használ sütiket (cookie) a weboldalain a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében.
Weboldalaink böngészésével elfogadja és hozzájárul a sütik (cookie) használatához.